Kundcase: Harges.com – från fysiska butiker till e-handlare

Kort om Harges
Harges är väskspecialisten som i 35 år servat sina kunder med väskor av högsta kvalitet. De har haft upp till 9 väskbutiker i Stockholm men tog 2011 ett strategiskt beslut att istället satsa på ett showroom på en bra adress och att bli den bästa väskbutiken på nätet istället.

Harges resa hos E-butik
Harges kom till oss i början av 2011. Man hade tagit beslutet att satsa ordentligt på sin e-handel.

Tidigare erfarenhet från e-handel men lyftet hade inte kommit ännu
Man hade en lång erfarenhet från e-handel då de sedan 2006 hade drivit en butik som var mer eller mindre anpassad för deras verksamhet. Baksidan var dock att man inte fick ta del av nyutveckling utan att behöva betala extra för det och det blev kostsamt i längden i takt med att kraven på en webshop snabbt ökar. Att de fick kostnadsfria uppdateringar hos oss tillsammans med full designfrihet i butiken gjorde att valet föll på oss som leverantör.

De valde butiksversionen Utökad Plus som inkluderar en egen personlig e-handelsrådgivare och handfast arbete i butiken varje månad.


Överflytt och lansering

Nu kunde resan börja! Vi flyttade över alla produkter och kunder från den tidigare webshopen och la in i den nya butiken inför lanseringen. Samtidigt byggdes ett nytt utseende som en webdesigner hos Harges hade designat. Det var en kreativ utmaning för våra integratörer att få in utseendet precis som Harges ville men det gick bra. Därefter lanserades butiken och besökarna och kunderna mötte en helt ny uppfräschad butik.

Slut med ”Trial and error”
Kunden provade nu många olika aktiviteter i butiken och många olika sätt att marknadsföra den på. Under senhösten 2011 så hade vi uppföljningsmöte med kunden och vi kom fram till att nu får vi sluta med ”Trial and error”. Målen var högt satta och kunden behövde en nystart med butiken.


Anlitar E-butiks specialistgrupp istället för egen personal

Harges upplevde att det var svårt att finna personal som hade den bredden som behövdes för att sköta e-butiken på ett bra sätt. Arbetsuppgifterna består i att kontinuerligt mäta hur besökarna beter sig, göra ändringarna som behövs, mäta igen etc. Samt veta vart de ska lägga sina marknadsföringspengar för att få bäst resultat i e-butiken. Skapa smarta och effektiva facebookkampanjer mm. Kunna designa om butiken vid kampanjer, reor, högtider mm. Listan kunde göras lång på kompetenser som helst skulle rymmas i en person.

Istället valde Harges att lägga ut de flesta delar på specialistgruppen hos E-butik. Här får de en mix av specialistkompetens inom de olika områdena. Behöver de en webbdesigner 5 timmar en månad får de det. Behöver de extra SEO expertis en månad får de det o s v. Samtidigt som de har en och samma kontaktperson till alla olika delar. Till en kostnad som ofta är lägre än att ha egen personal!

1:a på väskor – full fart fram
Kunden hade en tydlig målsättning, de ska bli 1:a på väskor på nätet. Tillsammans med kunden tog vi fram en målsättning för 2012. Därefter var det vårt arbete att bryta ner detta mål i aktiviteter fördelade under året så att vi verkligen skulle uppnå det. Arbetet är nu i full gång och när vi tittar tillbaka på första månaden så har konverteringen(*1) ökat med 117% och antalet beställningar ökade med 177%.


Vad säger kunden?

”Det är härligt att vara visionär när andra gör jobbet. Vi har tidigare provat att ha egen personal för webbutiken men med E-butiks specialistgrupp får vi mer kompetens till en lägre kostnad”, säger Ragnar Harge som är VD och grundare.

Behöver du hjälp med din butik?
Är du intresserad av att se vad vårt team kan göra för din butik? Kontakta oss för en första förutsättningslös diskussion. Antingen kan du e-posta till specialistgruppen@e-butik.se eller ringa oss på 08-410 097 55 och be att få tala med någon ur specialistgruppen så börjar vi där.

*1–med konvertering menar vi den del av besökarna som faktiskt handlar i butiken. Har du exempelvis 1000 besökare under en dag och en konvertering på 1% så är det 10 besökare som handlar hos dig. Det är en väldigt lönsam affär att öka konverteringen då du får fler befintliga besökare att handla av dig.

Vi har jämfört månaderna december och januari där den starka ökningen skett i januari.

Besök Harges.com

Se även de 10 vanligaste anledningarna till att våra kunder väljer att arbeta tillsammans med oss.

Kontakta oss

Kontakta oss för ett första samtal och se om vi kan hjälpa dig med din e-handel.